liquid emulsion on CORK

liquid emulsion on CORK

I miss you

You were always around

And I avoided you

Always

And now

I miss you

Skin is the limit of my body

Is the border

Is the threshold that brings the feeling

    The in and out space in-between

Is the map of a territory 

    That was untouchable  

A cuddle, a caress, a little approach 

Was felt as a threat 

When the skin gets so un/sensitive

That only feels pain 

I didn’t want to feel

I didn’t want pain

I didn’t want sorrow anymore

But the sense of touch 

Has the two sides of the same coin

When I decided to avoid pain

I was also rejecting pleasure and joy

I need to recover the sense of touch

Learn again the language of the skin

Feel relaxed and calmed

And don’t feel threatened 


I will find the way to reterritorialize

My body and skin

I will follow the map 

I will follow the trail of touch.  


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Recuérdalo

Me voy

Recuerda recuerda

Las palabras

Los gestos

Las caricias

Me voy

Desaparezco

Recuerda lo que dije

Recuérdame en tu piel

Recuerda el calor

Me voy

Y te vas

El dolor deja rastro en nuestra piel

Cicatrices-moratones

El placer no deja huella visible en la piel

Recuérdalo.

 

Remember 

I’m leaving

Remember, do remember

Words

Gestures

Caresses

I’m leaving

I disappear 

Remember what I said

Remember me on your skin

Remember the warmth

I’m leaving

And you leaving

Pain leaves a trace on our skin

Scars-bruises

Pleasure doesn’t leave any visible mark on skin

Do remember

 

TRAIL OF TOUCH book

22 edition BOOK Trail of Touch

TRAIL OF TOUCH PROJECT

Shoghi paper. LIquid emulsion print

Shoghi paper. LIquid emulsion print

Silk Liquid emulsion print

Silk Liquid emulsion print

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Trail of Touch is a long term project related to the sense of touch in photography, and visual arts in general. Sight is the main sense used in photography, we usually don't touch images. In this project I wanted the images to me touched and recall our tactile nostalgia. Create a debate and tension between the need of touching and how social behaviour makes us restrict ourselves. Why the sense of touch is so ambiguous but also so necessary for our development as human beings. The sense of touch takes us back you our childhood, there’s a deep instinct that makes us connect with ourselves and with others. It makes us feel more that what we expect to feel.

Avoiding touch in arts is so spread and internalised that audience didn't touch my pieces so the remedy was to make a book, the most tactile piece of art I could imagine. So there are big pieces, even framed ones and also a book.

The book collects liquid emulsion prints on wood veneer, fabric, japanese paper, indian khadi paper, cork, and bioplastic.

The images are cactus from the Barbican Centre in London. Plants that can't be touched without being hurt. They also create this tension between wanting to touch them and not being able to do so.

 

I achieved a tactile and visual body of work, with a wide range of natural fibre based materials that work better with liquid emulsion not adding any extra material to make liquid emulsion stay.

 

 

Lo artesano, el tiempo, los procesos, la mezcla de disciplinas y la experimentación, son las ideas que configuran mi trabajo fotográfico.

La fotografía tiene de técnica y de mecánica a lo que me gusta añadirle tiempo y experimentación para hacerlo más artesanal y humano.

Usando la emulsión líquida sobre diferentes materiales pretendo crear un universo fotográfico táctil. Añadiendo parte de azar, repetición y error a mis sesiones de laboratorio humanizo el proceso.

Tratando de legitimar el sentido del tacto despertando la nostalgia táctil.

La nostalgia que me interesa es la nostalgia de la que habla Svetlana Boym, esa nostalgia reflexiva que me hace mirar al futuro que visualizo y reviso cada día, a cada momento, se revisa de una manera crítica y constructiva no idealizando ni sesgando.

Cómo esas manos que pasan una y otra vez por la pieza de madera pulida.

Esa revisión, ese volver una y otra vez a revisar y comprobar, esa repetición y revisión de pensamientos. Revisión una y otra vez de lo visual por medio del tacto. Y la repetición artesanal como medio de perfeccionamiento.

Si utilizo las manos como agentes comprobadores del mundo que me rodea, y desde temprana edad se reprime, (a todas nos suena eso de, Ten cuidado, no toques!) he llegado a la conclusión que muchas veces mi contacto con la realidad se difumina. He tenido que fiarme de mis ojos, al tener restricciones con el tacto, restricciones con la comprobación de la realidad.

El tacto nos hace seres emocionales, la piel, las manos, las texturas, creo que nos conecta con lo real, con las emociones, y con el juego. El juego y la contradicción a veces entre lo que vemos y lo que percibimos al tocar. Ese espacio para lo inconcreto. Eso prejuicios que tiene el ojo y que las manos descartan o afirman o dudan aún más.

Otra referencia es Svetlana Boym que dice “nostalgia is a longing of a home that no longer exists or most likely, has never existed”

nostlagia es el deseo/anhelo/ansia de un hogar que ya no existe y que, más probablemente, nunca existió.

¿Qué pasaría si nostalgia no está relacionada con una casa o un hogar o una nación?

Y si nostalgia es ese espacio “entre” ¿dónde nos sentimos perdidos y necesitamos regresar o avanzar?

Y si nostalgia está más relacionada con nuestro cuerpo, con la piel, con el ejercicio tacto que hemos perdido en algún momento de nuestra vida?

Shira Siegel fue un gran descubrimiento cuando estaba buscando material escrito para un video de Hollis Frampton “nostalgia” Encontré un gran ensayo escrito por ella que me abrió la mente. “From the Private to the Public: Photography, Film, and the Transmission of cultural memory in Hollis Frampton’s (nostalgia).”

Ella explica mucho más detalladamente y apoyada en otras referencias qué es nostalgia y los beneficios que aporta: “Despite its association with melancholia’s unhealthy acts of longing and self-destruction, nostalgia is a legitimate work of memory that actualizes the self in the present moment, necessarily relying on the past as an unfixed entity to learn from, to reinterpret, and to grow from. Without nostalgia, without remembrance and longing for that remembered, any attempts at `wholeness of self´ would be impossible.”

A pesar de la asociación que tiene la melancolía con actos insanos de deseo y autodestrucción, la nostalgia es un ejercicio legítimo de memoria que actualiza al ser en el momento presente, basándose en el pasado como una entidad no resuelta de la que poder aprender, y crecer. Sin nostalgia, sin el recuerdo y en anhelo de lo recordado, cualquier tipo de intento de “totalidad del ser” sería imposible.

En mi opinión Svetlana Boym es el perfecto enlace entre artesanía, (las manos, lo manual, el cuerpo) y la máquina, (la industrialización y el progreso). En su An Off Moderm manifesto dice:

“Yes, this margin of error is our margin of freedom”, “The error is a chance encounter between us and the machines in which we surprise each other” She also says, “Photography offers an elliptical narrative without a happy ending”

sí, este margen de error es nuestro margen de libertad. _El error es el inesperado encuentro entre nosotros y las maquinas en dónde nos sorprendemos el uno al otro_

Y Añade: La fotografía ofrece una narrativa elíptica sin final feliz.

Estoy totalmente de acuerdo con la narrativa inconclusa de la fotografía, y ella la relaciona con lo inconcluso de la nostalgia reflexiva.

La Nostalgia reflexiva, “cherishes shattered fragments of memory and temporalizes space”…. “is ironic and humorous, it reveals that longing and critical thinking are not opposed to one another, as affective memories do not absolve one from compassion, judgment or critical reflexion”

La nostalgia reflexiva aprecia los fragmentos destrozados de la memoria que temporaliza el espacio…. Es irónica y cómica, qué revela que el anhelo y el pensamiento crítico no son opuestos, como las memorias afectivas no eximen a uno de compasión, juicio o reflexión crítica”

Creo que esta frase conecta directamente con la frase de Shira Siegel sobre el “volver a visitar” (repetición) y lo inconcluso dentro de la fotografía.

Bibliografia:

1.- Terra Infirma, Irit Rogoff


2.- Future of Nostalgia, Svetlana Boym


3.- “From the Private to the Public: Photography, Film, and the Transmission of Cultural Memory in Hollis Frampton’s (NOSTALGIA)”, Shira Segal


4.- Art as Therapy, Alain de Botton and John Armstrong


5.- TOUCH, The science of the sense that makes us Human, David J. Linden


6.- The deepest sense, A cultural History of Touch, Constance Classen.